Återbetalnings- och returpolicy

Återbetalnings- och returpolicy

Ångerrätt:

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt för:

En vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits, till exempel teer.

En vara får undersökas på samma sätt som i en fysisk butik men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning.

Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling/teknisk plombering.

Observera också att det enligt lag är du som ska betala returfraktkostnaderna.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du maila du oss på info@anglarodrakar. Du kommer att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Du kan också meddela oss om genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till oss. Blanketten hittar du här:

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.

Returer kan skickas med valfri speditör, antingen som brev, eller pakettjänst som inkluderar utkörning till vår adress. Paket som måste hämtas på ombud, eller paket skickade med postförskott har vi ingen möjlighet att hämta ut. Du som kund ansvarar för returfrakten och står själv för kostnaden för returfrakten. 

Outlösta paket och leveranshinder:

Hämtar du som kund inte ut ditt paket debiterar vi dig en kostnad om 299kr för administration och hantering utav outlöst paket. Vid fel angiven eller felstavad adress som påverkar transport och leverans till dig som kund, står du för eventuella extra kostnader. Om kostnader uppstår vid leveranshinder orsakade av dig som kund debiteras du för dessa. Observera att du som kund inte kan åberopa ångerrätten genom att inte hämta ut ditt paket, vill du nyttja ångerrätten ska du först hämta ut paketet och sen returnera. 

Reklamationsrätt:

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Som konsument har du alltid ett visst grundskydd via reklamationsrätten. Om du anser att din produkt har ett fel, ska du omgående kontakta Änglar & drakar via epost på info@anglarodrakar.se. Du skall vara uppmärksam på, att reklamationsrätt inte alltid gäller om det är fel som beror på till exempel slitage eller felaktigt användande, skötsel och tvättråd skall efterföljas för att onödigt slitage inte ska uppstå. Vid det tillfället får du själv stå för omkostnaden och reklamationen kommer att nekas. Uppenbara fabrikationsfel godkännes, men handhavandefel och fel skötsel nekas.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Varan eller produkterna tillhör Änglar & drakar, tills dess att full betalning har erlagts.

Vi har således rätt att hämta/kräva tillbaka en vara som inte är betald.

Retur- och postadress:

Änglar & Drakar

c/o Ann-Sofie och Patrik Ek

Tangovägen 8b

275 38 Sjöbo

Sverige